Varsavianistyczna szkoła

logomuzeumplakatu

 W bieżącym roku szkolnym nasze liceum nawiązało współpracę z Muzeum Plakatu, którego siedziba znajduje się nieopodal Pałacu w Wilanowie, w budynku dawnej królewskiej ujeżdżalni. Obecnie muzeum jest w trakcie modernizacji i zmiany ekspozycji. Celem nadrzędnym jest stworzenie pierwszej na świecie stałej wystawy plakatów, w miejsce poprzednich wystaw czasowych. Dodatkowym zobowiązaniem jest istnienie Polskiej Szkoły Plakatu oraz fakt, że artyści - plakaciści tworzą prawdziwe dzieła sztuki, choć przyjęło się, iż plakaty reprezentują zwykle sztukę użytkową.
   Ale jednocześnie wybór i decyzja, które z nich pojawią się w przestrzeni wystawy są niezwykle trudne, ponieważ w zasobach Muzeum znajduje się prawie 70 tysięcy prac, zarówno polskich, jak i obcych twórców. Plan zakłada, że w różnej formie udostępnionych zostanie nie więcej niż sto kilkadziesiąt prac.
   I tu otworzyło się pole do popisu dla uczniów Dziewiętnastki.
Zainteresowani sztuką licealiści, pod opieką pani Michalak, wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez panią kurator wystawy, Bożenę Pysiewicz, która odwiedziła naszą szkołę kilkakrotnie i poprowadziła zajęcia na temat historii Muzeum, symboliki i roli plakatu jako narzędzia nie tylko w reklamie, ale również narzędzia do przekazywania różnorodnych treści społecznych, kulturalnych, politycznych itp.
    Na jednym ze spotkań każdy wybrał jeden kontrowersyjny plakat, z dzisiejszego punktu widzenia "niepoprawny politycznie", żeby później napisać esej, w którym wyjaśni , dlaczego praca budzi kontrowersje i uzasadnić, czy plakat w ogóle powinien być wystawiany. Kolejne spotkanie odbyło się w już w samym Muzeum, gdzie na wstępie pani Kurator opowiedziała nam o historii budynku. W środku zobaczyliśmy przestronne, aczkolwiek jeszcze niezagospodarowane, dwupiętrowe pomieszczenie. Mieliśmy okazję obejrzeć nie tylko wnętrze, przejść się po antresoli, ale także zobaczyliśmy projekt wystawy, której otwarcie zaplanowano na koniec tego roku. Następnie odczytywaliśmy nasze "recenzje" i dyskutowaliśmy na temat tych plakatów, które szczególnie zwróciły naszą uwagę. Do dyspozycji mieliśmy miniaturki plakatów, ponieważ - jak się dowiedzieliśmy- w ten sposób się je kataloguje.
 Okazję do skorzystania z wiedzy i bogatego doświadczenia pani Kurator wykorzystaliśmy sumiennie, aby zgłębiać tajniki trudnej sztuki interpretacji elementów symbolicznych widocznych na plakatach.
Mamy nadzieję, że nie było to ostatnie spotkanie z Muzeum Plakatu, a nasze refleksje pomogą podjąć decyzję, co zwiedzający zobaczą ostatecznie na ekspozycji.

zdjęcie pokazuje kartę pracy, mapę Koła oraz grupę uczniów

20 marca 2022 roku, klasa 1e wybrała się na cudowny spacer po Kole. (Koło to osiedle mieszkaniowe zlokalizowane w dzielnicy Wola, na obszarach MSI Koło i Ulrychów, położone pomiędzy Laskiem na Kole, al. Prymasa Tysiąclecia, Górczewską, Elekcyjną, Pustola oraz Krępowieckiego.).

Nasz spacer zaczęliśmy o godz. 11.00 w ustalonym miejscu zbiórki, gdzie spotkaliśmy się z naszym wychowawcą, Panem Wiesławem Włodarskim. Na początku dostaliśmy karty pracy, które rozwiązywaliśmy wspólnie w ciągu spaceru.

Jako pierwsze zobaczyliśmy osiedle Towarzystwa Osiedli Robotniczych przy ulicy Deotymy, które składa się z 20 identycznych domów. Kolejnym punktem naszego spaceru był blok przy ul. Sitnika 4, który odwiedził sam Pablo Picasso w 1948 r. Dowiedzieliśmy się, że na ścianie jednego z mieszkań namalował on wówczas syrenkę. Niestety oryginalna syrenka została zamalowana ale w późniejszym czasie została ona odtworzona. Mijaliśmy również najstarszy na Woli dom kultury, który obecnie nazywa się „Wolskie Centrum Kultury”. Zobaczyliśmy też piękny kościół św. Józefa Oblubieńca NMP, który jest otwarty przez całą dobę.

Naszym ulubionym punktem wycieczki okazał się bazar na Kole. Prawie nikt z nas nie wiedział o bazarze, który okazał się prawdziwą skarbnicą przeróżnych, ciekawych znalezisk. Można tam kupić prawie wszystko, od ogórków, przez filiżanki i obrazy, do jednego, pojedynczego wiosła lub suszarki do grzybów. Przedostatnim punktem wycieczki był Park im. Księcia Janusza, który jest wyjątkowy, ponieważ znaleźliśmy w nim pszczelą pasiekę. Na koniec zobaczyliśmy najstarsze osiedle na Kole, które powstało wiosną 1935 roku z inicjatywy Banku Gospodarstwa Krajowego. Po prawie dwóch godzinach spaceru, wróciliśmy do punktu wyjścia, bogatsi o nową wiedzę o części naszej stolicy. W kolejnych miesiącach i latach będziemy odwiedzać również inne dzielnice Warszawy ale nie tylko. Celem tego pomysłu jest to, abyśmy dowiedzieli się więcej o miejscach otaczających nas ale co najważniejsze, żebyśmy wspólnie razem miło spędzali czas na świeżym powietrzu.

zdjęcia przedstawiają uczniów podczas zwiedzania różnych miejsc na Pradze - Południe

Z ogromną przyjemnością przychodzi nam poinformować o wynikach praskiej gry terenowej "Miasto moje, a w nim..."- czyli Praga dawniej i dziś.

Na początek może nieco statystyki: w grze wzięły udział 53 drużyny, w tym 23 - z innych liceów (im. Herberta, Mickiewicza i Kościuszki), co daje razem ponad 200 uczestników, którzy odwiedzili 4 punkty kontrolne rozmieszczone na Pradze (Park Skaryszewski, Saska Kępa, fabryka Wedla, kościół na Kamionku). Zadanie polegało na wypełnieniu kart pracy i kart dodatkowych oraz nakręceniu filmiku reklamowego zachwalającego słodycze Wedla. Maksymalna liczba punktów do zdobycia wyniosła 64 pkt (12p Saska Kępa + 10p reklama + 16p krzyżówka, 16p Park Skaryszewski +2x5p bonus )

Miejsce pierwsze zdobyły przedstawicielki klasy 2c w składzie: Julianna Bielecka, Zuzanna Puchacz, Rozalia Rudnicka, Otylia Zając - z wynikiem 60 punktów.

Drugi rezultat to dzieło ex aequo grup z klasy 2d ( Weronika Rudowska, Bartosz Szulęcki, Martyna Stankiewicz, Jakub Makowski ) i 2b (Barbara Dakowska, Elsa Mangot, Aleksandra Głusik, Wiktoria Szymańska). Drużyny uzyskały po 58 punktów.

Miejsce trzecie przypadło w udziale zespołowi również z klasy 2b w składzie: Maja Gomołowska, Oliwia Kubiak, Adrianna Stępień i Jadwiga Waszak.

Ze względu na niezwykle wyrównaną rywalizację przyznano wyróżnienia kolejnym 5 drużynom -

z klasy 2b (Juliusz Poznalski, Franciszek Dubowski, Jakub Ostowicz, Jan Lasecki) , 2c (Zuzanna Łuczyńska, Melania Banaszkiewicz, Julia Stachelek, Weronika Grad, Wiktoria Godlewska ), 2cg (Patrycja Płaczkowska, Patrycja Kietlińska, Adam Lengier, Marta Sasin), 2bg (Alicja Małagocka, Marta Pajdowska, Karolina Żmijewska, Marcin Sudak) i gościom z IV LO (Natalia Woźniak, Hanna Stefanowicz, Monika Brzezińska, Magdalena Brzostek ) - które zakończyły zmagania z wynikiem 56 punktów.

Najlepszy filmik reklamowy stworzyły uczennice klasy 2a po gimnazjum: Paulina Rawska, Anita Rojek, Klara Patrzałek, Nikola Rowicka.

Wszystkim nagrodzonym serdecznie gratulujemy!

Zainteresowanym publikujemy wyniki wszystkich grup

Jednocześnie chciałybyśmy wyrazić uznanie dla wszystkich uczestników gry nie tylko ze względu na wiedzę, zaangażowanie i kreatywność, ale przede wszystkim za determinację i wytrzymałość w przemierzaniu praskiego szlaku w ekstremalnych warunkach pogodowych. Brawo Wy!

Ogromne podziękowania kierujemy również do Państwa Nauczycieli, którzy zgodzili się pomóc w przeprowadzeniu całego przedsięwzięcia i czekali (w nie mniejszym upale) na uczniów w punktach kontrolnych. Jesteśmy wdzięczne, że zawsze możemy liczyć na to bezcenne wsparcie!

A Panom Dyrektorom dziękujemy za wszelką pomoc w przygotowywaniu i organizacji projektu, za życzliwość i zainteresowanie na każdym etapie prac!

Mamy nadzieję, że ten sposób wzbogacania wiedzy zyskał uznanie i był okazją do integracji oraz dobrej zabawy!

Do zobaczenia za rok :)

Organizatorki,

Izabela Michalak, Izabela Wieraszka, Katarzyna Wolska

muzeumpragi19

16 października 2019 roku klasa 1b (podobnie, jak i klasy 2b i 2c) wraz z Panią Profesor Magdaleną Ciechomską udała się na lekcję muzealną do Muzeum Warszawskiej Pragi znajdującego się przy ulicy Targowej 50/52. Lekcję zaczęliśmy od poznania historii dzielnicy i zobaczenia, jak wyglądała ona w XVIII wieku dzięki makiecie umieszczonej w pierwszej ze zwiedzanych sal. Potem poznaliśmy Pragę pod względem wielokulturowości oraz zobaczyliśmy przedmioty codziennego użytku wykorzystywane przez dawnych mieszkańców np. w PRL-u (choćby syfon na gazowaną wodę:)). Podziwialiśmy też stare zdjęcia i obrazy, które pozwoliły nam zbliżyć się do wysłuchiwanych historii  w sali historii mówionej. Opowieści te były bardzo interesujące: od opowieści o sporcie po historię  fabryki "Wedla". Każdy znalazł tam coś dla siebie. Pod koniec zwiedzania mieliśmy możliwość posłuchać znanej wszystkim piosenki "Nie ma cwaniaka nad Warszawiaka" w kilku wersjach, co bardzo nam się spodobało. Dodatkową korzyścią było poznanie cech gwary warszawskiej, której elementy piosenka zawierała. Całą wycieczkę uznajemy za udaną i cieszymy się, że mieliśmy możliwość poznać bliżej piękną warszawską dzielnicę, jaką jest Praga.

M. Witkowska 1B

 

pamiecnapawiaku

16 września klasa III B z wychowawcą panią prof. Anną Wawrzyniak w ramach cyklu Spotkań z historią zwiedziła Muzeum Więzienia Pawiak. Na początku klasa słuchała opowieści pana Alojzego Maciaka, weterana drugiej wojny światowej oraz jedną z nielicznych osób, które przeżyły piekło obozu w Buchenwaldzie. Pan Maciak opowiedział bolesną historię swojego życia, opowieść o bezmyślnej nienawiści i szalonej, bezsensownej przemocy której padł ofiarą. Klasa podziękowała panu Maciakowi za jego szczerość i, wciąż mając w pamięci świadectwo weterana, zwiedziła samo muzeum Pawiaka. Obskurne, ciasne cele skrywały w sobie tragiczne historie setek ludzi niszczonych przez okrutną faszystowską okupację.  Choć upłynęły dziesiątki lat, świadomość o horrorze drugiej wojny światowej nie może umrzeć. To właśnie naszym obowiązkiem jest pamięć o ludziach którzy przeżyli i o tych którzy zginęli. Pawiak, choć zniszczony, na zawsze pozostanie mroczną pamiątką dla nas i dla innych.
Marcin Dacewicz kl. 3B

thumbnail 20190904 131509

4 września, wraz z Filipem Walickim, uczniem kl. 3b oraz z Szymonem Stępniem, absolwentem IV LO im. Adama Mickiewicza, mieliśmy zaszczyt i przyjemność uczestniczyć w obchodach Dnia Weterana Wojny 1939 roku, które odbyły się w Urzędzie Dzielnicy Praga Północ. W ramach uroczystości uczciliśmy okrągłe rocznice kombatantów - rocznicę ślubu oraz urodziny niektórych z nich. Mieliśmy również okazję poznać p. Halinę Kondracką, która siedemdziesiąt pięć lat temu, jako studentka, miała wkład w tworzenie naszej szkoły. Spotkanie z ludźmi, którzy osiemdziesiąt lat temu nie wahali się poświęcić życia dla swoich ideałów jest zawsze niezwykłym przeżyciem, szczególnie dla nas, uczniów szkoły będącej żywym pomnikiem bohaterstwa i poświęcenia Powstańców. Atmosfera przyjaźni i braterstwa między weteranami oraz ich hart ducha jest dla nas przykładem, jak powinniśmy dobrze żyć i przyczyniać się do rozwoju naszej ojczyzny - w czasach, w których nikt nie wymaga już od nas ofiary życia.

 

praska gra miejska14 czerwca 2019 roku, w słoneczny i gorący piątek, zwyczajem lat ubiegłych uczniowie naszego liceum wraz z przyjaciółmi z innych szkół wzięli udział w grze terenowej "Miasto moje, a w nim...- czyli warszawska Praga dawniej i dziś". Kilkuosobowe grupy złożone z uczniów klas pierwszych uzbrojone w karty pracy, mapy i telefony komórkowe (aby móc robić zdjęcia) wyruszyły na trasę poczynając od budynku XIX LO, na siedzibie Muzeum Warszawskiej Pragi kończąc, aby zgłębiać tajemnice naszej dzielnicy. Zadanie polegało na dotarciu po drodze do trzech punktów kontrolnych: w Parku Skaryszewskim, na Saskiej Kępie oraz przy fabryce Wedla (gdzie czekali stęsknieni nauczyciele czuwający nad sprawną organizacją gry), odpowiedzi na pytania, rozwiązaniu dodatkowych zadań oraz nakręceniu krótkiego filmiku reklamowego. Rajd kończyło zwiedzanie wspomnianego Muzeum, gdzie należało oddać uzupełnione karty pracy.

Zwyciężyły uczennice klasy IB z grupy drugiej., uzyskując 108 punktów (na 114 możliwych do zdobycia). Nakręciły również najlepszy spot reklamujący słodycze Wedla. Miejsce drugie przypadło w udziale grupie trzeciej (z tej samej klasy), która zdobyła 106 punktów, a trzecią lokatę zajęła grupa szósta, tworzona przez uczennice klasy IC (103 punkty). Próg 100 punktów przekroczyły jeszcze dwie grupy: siódma - złożona z uczniów klasy IA (102 punkty) i pierwsza - to uczniowie klasy IC ( również 102 punkty). Najwyżej ocenione filmy reklamowe to kolejno spoty grup: drugiej, szóstej, czwartej (klasa IC) i trzeciej. 

Nagrody rozdano w dniu zakończenia roku szkolnego, a całe przedsięwzięcie było możliwe dzięki dofinansowaniu projektu w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych oraz pomocy i życzliwości Muzeum Warszawskiej Pragi.

Mamy nadzieję, że nasza gra miejska dostarcza nie tylko interdyscyplinarnej wiedzy, ale też wielu niezapomnianych wrażeń i sprzyja kształceniu umiejętności współpracy w grupie. Ufamy, iż na stałe już zagościła w kalendarzu wiosennych wydarzeń varsavianistycznych w XIX LO.

Organizatorki: Katarzyna Wolska, Izabela Michalak